Vooruitblik en terug kijken - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Vooruitblik en terug kijken - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Vooruitblik en terug kijken

Door: Tineke en Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

28 Mei 2013 | Palestina, Bethlehem

De basis voor alles is Gods trouw en in geloof en gebed, in alle situaties Hem vertrouwen.
Ik kreeg een prachtig gebed toegezonden wat ik graag een stukje met jullie wil delen.
Heer ik vertrouw U, Ik geloof U, Ik hoop in U, U bent mijn vertrouwen, mijn verzekering, Ik steun op U,U bent mijn rots. Ik afhankelijk van U want U voorziet in alles wat ik nodig heb. Ik verheug me in U. Mijn hart rust in U. Mijn geloof reageert op U en mijn ziel verblijd zich in U.
Heer, Ik vertrouw U voor alle dingen. Ik vertrouw U met alle dingen. Ik vertrouw U in alle dingen. Ik vertrouw U door alle dingen. Ik vertrouw U boven alle dingen.

Allereerst een vooruit blik.
We komen vanaf DV 10 juni naar Nederland. Onze werkvergunning loopt af en daarom moeten we even het land uit. Natuurlijk zijn Samir en Mirvat de eersten die we willen zien. Daarna beide ouders, Thuisfront en vrienden! We mogen in een huis wonen, aan de overkant van mijn broer Martin, waar Mirvat bij in woont, Mosselstraat 9.
Daarna natuurlijk naar de ouders, familie en vrienden en thuisgemeente. We zullen proberen om bezoeken zoveel mogelijk te combineren, zodat er ook wel eens een rustdag in zit. Je kan ons bereiken op mobiel 06-57705793 Peter en 06-83349928 Tineke. We vinden het echt fijn als jullie bellen!! En ons bezoeken, in Almere of Vriezenveen bij de Fam. Smelt!! We hopen DV vanaf zaterdag 8 juli in Vriezenveen te zijn voor de Bijbel vakantieweek. Een goede gelegenheid om elkaar te ontmoeten! Dv 18 juli hopen we alle drie weer terug te zijn in Beit Jala.

In onze thuisgemeente Vriezenveen is een jongeren groep van 9 personen zich al geruime tijd voorbereiden om vanaf DV 19 juli tot 6 aug. een diaconale werkvakantie te houden. Ze hebben allerlei acties gedaan om geld in te zamelen. Naast de verblijfskosten ook geld mee te nemen voor de klussen en projecten die ze zullen gaan doen.
Ze mogen logeren in het House of Hope, waar ook de ruimte voor de olijfhout werkplaats is.
We plannen een fun- en zwemdag met de Jemima bewoners en externe kinderen. We gaan klussen in huizen van mensen die het nodig hebben. We gaan de gemeentes bezoeken en het beloofde land doorkruisen. We mogen lezen in de bijbel en samen vragen stellen, ons verdiepen in de levens van mensen en jongeren hier. U kunt hen en ons ondersteunen, praktisch en in gebeden, zo een deel zijn van deze reis van hun leven.

Terug blik.
Na de bruilof waren er wel 10 hoogte punten in ons leven hier.
Twee keer Palmzondag, 2 keer Pesach , 2x Pasen. Waarom?
Veel Arabisch christenen gaan naar de Orthodoxe kerken of Katholieke kerken. Deze vieren de Bijbelse feesten op verschillende dagen. Met kerstfeest en Pasen merk je daar het meeste van omdat de scholen beide keren ook dicht zijn voor deze feestdagen. Onze Arabische gemeente viert het geboortefeest op de Protestantse Kerstdagen en Pasen op de Orthodoxe data.

Thuis vierden we Pesach op het joodse tijd stip met een prachtige liturgie. Veel Bijbelteksten die ons vertellen over de uittocht uit Egypte en ook de uittocht uit de zonde door het volbrachte paaslam dat voor ons geslacht is, Jesuah haMessiah.

Een maand later vertelde onze Arabisch pastor ook het Pesachverhaal, uit tocht uit Egypte en had er arabisch symbolen bij. Knoflook ivm maror en je kreeg er tranen van! En noten voor de charoset. We kregen dunne plat ongerezen brood. Lamsvlees in een groente mengsel. Ook hier diepe gedachten en Bijbelteksten over het Paaslam dat voor onze zonde geslacht is. Zoveel Liefde van God, voor ons.

Palmzondag zagen we in Jerusalem en Doha bezocht op die dag haar moeder. We hoorden Arabisch worship muziek, zongen mee en gingen op de foto.
Drie weken later werd dit met de kinderen in de Immanuel Church gevierd. Worship en proclamatie dat Jezus Heer is.

Pasen begon de 1ste keer in de graftuin. Om 6.30 waren we met gelovigen uit vele landen samen om de overwinning van onze Heer en Heiland te vieren. De 2de keer met de Arabisch gelovigen uit plaatsen rondom Jeruzalem, een messiaanse gemeente en christenen vierden we het overwinningsfeest. Dit werd uitgezonden over de hele wereld in het Arabisch. Mogelijkheden voor uitbreiding van het koninkrijk via satelliet.

  • 29 Mei 2013 - 06:38

    Bep:

    Ha Tineke en Peter,
    Wat een prachtig gebed, ik ga hem zeker opschrijven en in het zicht hangen.

    En met recht, eenmaal in Nederland, ook regelmatig rust pauzes in lassen.
    Gisteren had ik weer mijn eerste werkdag in het zorgcentrum hier in Nederland. Best vermoeiend weer.
    Hoe fijn het ook was om de kinderen en kleinkinderen, familie en vrienden etc. weer te zien, toch voel ik heimwee. Een collega had het met me te doen toen ze wist dat ik verleden week woensdag de koffer alweer moest inpakken.

    DV volgend jaar hoop ik het ook mee te maken om naar de graftuin te gaan met Pasen.
    Nu vierde ik het de afgelopen jaren, vroeg in de morgen, zittend bij de Haas Promenade in mijn eentje om daarna naar de Christ Church te gaan.

    Geniet van de tijd in Nederland en Gods zegen.

    liefs,

  • 29 Mei 2013 - 13:48

    Nelia:

    Dag Tineke en Peter,

    Goede reis alvast gewenst en goede aankomst hier in Nederland.

    Mochten jullie zin/tijd hebben, altijd welkom in Bodegraven.

    ons tel is 0172-578868

  • 29 Mei 2013 - 18:18

    Ailje Spoelstra:

    Hoi Peter en Tineke,

    Goeie reis en een goede tijd in Nederland.
    Ons aanbod om in onze B&B te verblijven staat nog steeds, schroom niet!!!
    Vergeet je winterjas niet, de zomer viel dit jaar op 28 mei.

    Hartelijke groet ,

    Henriëtte en Ailje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Bethlehem

Peter & Tineke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 175677

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: