Een verloving en een bruiloft - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Een verloving en een bruiloft - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Een verloving en een bruiloft

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

19 Maart 2013 | Palestina, Bethlehem

De dochter van Peter z’n collega ging verloven. We hoorden 2 dagen er voor dat we hartelijk uitgenodigd waren. We namen een nieuwe vrijwilligster mee, want het is leuk om voor ’t eerst bij zo’n feestje aanwezig te zijn. Het is geen probleem als je de persoon niet kent, je bent toch gewoon welkom! Velen kwamen, naaste familie en verre familie van beide kanten, buren, vrienden,collega’s, kerkmensen. Het zijn orthodoxe christenen. De priesters van hun kerk kwamen naar de feestzaal. Een DJ liet Arabisch ‘love ‘muziek horen. De zaal was kleurrijk versiert in lila/paars en wit. In de kleur van haar verloving ‘s jurk, zei iemand aan onze tafel. Alle mannen van de naaste familie en vrienden hadden paarse stropdassen om. Iedereen ging staan, ze liepen statig de trap af de zaal in. Er werd geklapt, even gedanst en daarna de plechtigheid met de priesters. Allemaal zegening over het nieuwe stel. Een Bijbeltekst en gebeden die velen mee opzeiden. Ineens was ’t voorbij en begon de oma in vreugde kreten het stel geluk te wensen. ( Voor ons te vergelijken met indianen geluiden) Iedereen begon te klappen en te juichen. Familie kusten en omhelsden het stel en elkaar! Vanaf nu hebben ze officieel verkering. Ze mogen samen gezien worden. Ze kunnen uit gaan en elkaar beter leren kennen. Meestal volgt de trouwerij binnen een jaar….afhankelijk van de financiën en ook of er geen persoon is overleden, in de naaste familie. Dan kan je ook niet trouwen. Als je toch niet bij elkaar past kan je nog uit elkaar gaan, maar dat is niet zo vaak zo. We kregen drinken en cake. Iedereen ging feliciteren. We gaven een felicitatie kaartje met inhoud maar dat hoeft eigenlijk niet. Pas op de bruiloft, dus een verloving is ‘gratis’
Ons buurmeisje trouwde met haar Saril. De hele familie zag er Arabisch feestelijk uit. Lange, open jurken, soms ook kort en strak. Het was helaas niet warm meer…brr. Gekapte op gestoken, gesteven haren. Of juist recht gemaakt. De familie haalde haar op en de oma maakte ‘vreugde uitroepen om haar te zegenen. Haar broers trommelde op de ‘tobe’ allemaal in de auto’s naar de kerk. Aan haar vaders arm werd ze binnengebracht en overgedragen aan haar echtgenoot. Samen liepen ze het versierde pad over naar het altaar. De familie stond om het bruidspaar heen en de priesters stonden voor hen. Er werd een liturgie gezongen. Deze keer alleen door de priesters. Alleen het ‘onze Vader ‘ werd mee opgezegd. Kroontje op de hoofden werden gezegend en gewisseld. Dat hun gedachten en ziel aan elkaar verbonden zouden worden en verbonden zal blijven. Alles kwam op de foto en video. Ineens was ’t voorbij, weer de oma die de vreugde kreet uitte en het koppel zegende. Ze kusten elkaar en de familie. Ze zijn getrouwd! Buiten naast een gebouwtje van de kerk stonden we in de rij om de familie te feliciteren. Buren uit de straat stonden er bij. Of zij ook naar het feest gaan in de avond? Nee dat kost te veel geld. Je moet een goed bedrag geven en tot 1 uur s’nachts blijven. Veel harde dansmuziek en lekker eten, kaarsen dans en champagne en cake zijn traditionele onderdelen van bijna elke bruiloft. Af en toe is dat leuk, deze keer hoefden we niet te gaan. Feliciteren en voor hen bidden is dan ook een belangrijke bijdrage aan hun trouwdag.

• 19 Maart 2013 - 22:23

Hennie Kottier:

Hallo Peter en Tineke.
    Leuk om eens te lezen hoe het met een bruiloft en verloving toegaat. Heel anders dan bij ons.
    Jullie verhaal over het water vond ik ook mooi. Nooit de link gelegd die jullie schreven. Mooi om te weten.
    Weer hartelijk bedankt dat jullie dit met ons delen.
    Van 3 tot 13 april denk ik vast ook extra aan jullie. 3 vriendinnen en veel kennissen gaan met een hele grote groep mensen uit Den Ham naar Israel.
    Voor jullie weer alles toegewenst en toegebeden wat jullie nodig hebben.
    Goede tijden gewenst op weg naar het feest van onze opgestane Heer.
    In Hem verbonden. Hennie Kottier.

• 29 April 2013 - 17:11

Clasien Vogelezang:

Hallo Peter en Tineke,

Morgen vertrekken we naar Israel voor een rondreis.
    We kijken hier erg naar uit.
    Wie weet komen we nog bij jullie in de buurt.
    Hartelijke groeten en van harte Gods zegen op jullie werk.

Jan en Clasien Vogelezang