Vriezenveense jongeren in Isreal en Bethlehem - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Vriezenveense jongeren in Isreal en Bethlehem - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Vriezenveense jongeren in Isreal en Bethlehem

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

28 September 2013 | Palestina, Bethlehem

De 8 Vriezenveense diaconale jongeren kwamen 19 juli aan in Bethlehem. Bij gekomen van de intensieve reis maakten ze een flinke wandeling door Behtlehem, geboortekerk en Shepersfield en zijn langs de muur langs ’t check point gelopen.
Zondags naar de Arabisch gemeente en bezoeken van de families. Een belevenis om bij mensen thuis te zijn en te horen en zien hoe ze leven en christen zijn.
Maandags de 1ste werkdag bij Peter in de werkplaats. Olijfhout uit zoeken, verwerken, opruimen en nog andere dingen. Zo ook de volgende dagen s’morgens werkzaamheden doen en s’middags op stap vaak naar Jerusalem met de Arabisch bus. Ook weer een ervaring. Zagen oa. de Olijfberg, Yad Vashem,de Graftuin , Oude stad en de Klaagmuur, tijdens de drukte van de ramadan. En konden dan geen eten buiten gebruiken, vanwege het vasten.
We gingen in Jemima helpen, precies op de dagen dat de 8 bewoners naar huis gestuurd zouden worden. Het Bijbelverhaal van David en Goliat werd uitgespeeld. Daarna groepsspelletjes,die eindigden in een grandioos waterballet. Het was verfrissend en ontspannend voor iedereen. Op de laatste dag was er weer gezamenlijke dagopening en werd het verhaal van de Goede Herder met het verloren schaap uitgespeeld. Ik realiseerde me dat onze bewoners schapen zijn van de Goede Herder. Hij blijft voor ze zorgen zelfs al wonen ze niet meer bij ons. We blijven voor ze bidden dat er iemand in hun familie hun hart aanraakt wordt om te weten wat de bewoners nodig heeft en de liefde van Jezus door hen ervaart. Het was zeer emotioneel om ze te zien vertrekken en hun onzekere toekomst in Gods Vaderhand te leggen. Speciaal voor de werkers en teachers die deze kids echt in hun hart en leven gesloten hadden. We hopen en bidden dat ze terug mogen komen.
De groep sliep onder de sterrenhemel bij de Dode zee en ook bij het meer van Galilea.
Beklommen de Massada en stonden onder de waterval bij Ein Gedi. Gingen adelaars kijken in Gamla en 2 jongens liepen de wadi Yehudia, zwommen bij zonsopgang en zonsondergang in het meer. Lekker verfrissend.
Hoorden Bijbelverhalen die bij de verschillende plaatsen pasten. Kregen uitleg over vragen rondom Israel en de gebieden waar wij wonen. Hoe er hoop kan zijn voor zo velen in nood. Baden voor de vrede van de Jezus Messias voor beide bevolkings groepen. We namen afscheid van elkaar na een intensieve periode van samen optrekken, baden voor elkaar en na een Arabisch verkleed partij kwam een busje, die ze terug naar ’t vliegveld bracht. We zijn dankbaar dat we deze tijd met elkaar konden optrekken.
Het was voor iedereen een ervaring rijker. Ook voor onszelf hoe het aanvoelt om weer een groep te hebben en verantwoordelijk te zijn, zoveel te regelen, wat mis kan gaan en meestal toch goed op gepakt wordt en wat echt een bemoediging is voor de mensen hier!
Vriezenveeners Bedankt allemaal!! Dank aan de Heer!

In april zijn er opnames gemaakt door EO metterdaad in Jemima en van Fatmeh met haar huidziekte en neefje die ook deze huidziekte heeft. As donderdag 3 oktober is de Uitzending, op Geloven op 2 om 17.05.
Wil je mee bidden voor een goede ontvangst en Liefde en leiding van de Heer in dit alles.

• 29 September 2013 - 07:34

Carien 't Lam:

Beste Peter en Tineke,

Fijn om alles te lezen over jullie groep. Gelukkig is het allemaal goed verlopen.
    Geweldig dat jullie zoveel hulp hebben gehad.
    Moeilijk zeg dat er bewoners naar huis moesten.
    Hopelijk komt er veel geld binnen via EO-Metterdaad.
    Leuk om Tineke in Visie te zien van deze week!
    We bidden jullie Gods zegen toe in alles

Liefs van Carien.