Olijfhout - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Olijfhout - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Olijfhout

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

07 December 2011 | Palestina, East Jerusalem

De olijven zijn geoogst. Olijven plukken is meer dan alleen wat van de bomen halen. Het heeft gevoelswaarde. Het geeft de verbondenheid met het land weer. De olijfolie komt op verschillende manieren terug in het leven van elke dag. Je bakt erin, de salade wordt ermee op smaak gemaakt. Het is grondstof voor helende zalf en je kunt er zeep van maken. Mensen die hier vandaan komen en al jaren in het buitenland wonen, willen toch de olijfolie van Beit Jala hebben.
Het was geen goede oogst. De droogte heeft er voor gezorgd dat de olijven maar weinig olie gaven. De teleurstelling is ook meer dan alleen maar een finaciele tegenvaller. Het is missen van zegen. Misschien dit jaar beter. Het regenseizoen is goed en vroeg begonnen, in november viel er in 7 dagen achter elkaar veel regen. Groen gras is al zichtbaar.
Nu de vruchten van de olijfbomen af zijn, kunnen de bomen gesnoeid worden. Dat is de tijd om hout te kopen voor de werkplaats. Op zoek naar de beste kwaliteit voor de laagste prijs. We hebben een goede partij gevonden. De prijs is weer hoger dan vorig jaar. Ook een gevolg van jaren droogte. De bomen groeien minder hard als het niet regent.
Het hout is al vast opgeslagen bij de nieuwe werkplek. Dat hoeft niet te verhuizen. Maar goed ook, want Baha had na het inruimen zoveel spierpijn, dat hij er niet aan zou denken om de hele vracht nog eens aan te raken.

• 07 December 2011 - 21:30

Fam Mol:

kunnen nog een keer flink wat verband zenden
    als iemand dat bij ons op wil halen
    ik kan geen auto meer rijden.

het is echt veel mepilex mepitel , wij horen het wel

• 08 December 2011 - 09:23

Margreet:

Erg leuk om dit verslag te lezen. Peter heeft onze familie uitgebreid de werkplaats laten zien en alle Olijfhouten spulletjes die gemaakt zijn. De kinderen hebben nog steeds hun olijfhouten visje of wat ze gemaakt hebben daar op hun kamer. Sterkte met de verhuizing en goede Kerstdagen toegewenst met uitzicht op Jezus' wederkomst!

• 10 December 2011 - 17:59

Ha Tineke En Peter:

Sjalam, sjalom Fijn weer wat van jullie te horen. Als de oogst van de olijven tegevalt, verwachten we een grotere en diepere oogst van de olie van de geest. Dat hebben we hier en bij jullie nodig. Gaat alles verder goed. We leven hier in Advent en de lichtjes overal vertellen ons over het Licht der wereld. Een drukke, maar gezellige tijd. Groet allen, ook David en Baha

• 13 December 2011 - 19:57

Freek:

hallo peter, goed en bemoedigend om te lezen over de ontwikkeling van de werkplaats en de koop van een partij olijfhout. Bij het bekijken van de fotos bemerkte ik opnieuw het dubbele van onze situatie. Ik ben dankbaar voor de lokale man in de werkplaats. Maar mis het meewerken bij jou ook.
    We houden g

• 13 December 2011 - 19:57

We houden g

• 13 December 2011 - 19:58

Freek:

oede moed en hopen zeker nog weer op bezoek te komen. Groeten aan alle bekenden