Weer thuis in Beit Jala, een impressie - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Weer thuis in Beit Jala, een impressie - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Weer thuis in Beit Jala, een impressie

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

28 Augustus 2011 | Palestina, East Jerusalem

Overdag warm, wel lekker afkoelend s’nachts, met onze onverwacht aanhankelijke poes die alleen maar op schoot wil en lekkers. Die diep in de nacht mauwt voor de ramen van de buren, nu dus de laan uit gestuurt is... Het hele huizenblok kan nu weer slapen.
Ons huis weer tot thuis gemaakt, opgeruimd en heringericht.
We gingen naar de gemeentes....er was een heel enthousiaste presentatie van het zomerkamp van de arabisch jeugd van de kerk en hun vrienden/ familie. Ze dansten en zongen en zeiden de bijbelteksten op die over de wapenrusting gingen. Juist zij mogen al jong leren wat het betekent in geloof te leven en te strijden. Bemoedigend om te horen dat verschillende arabisch gemeentes goede konferenties konden houden. Iemand van Jemima zei.. stukje hemel op aarde...om verder te kunnen in de uitzichtloze situatie.
We zagen verzoening voor onze ogen vorm krijgen. Een Messiaanse voorganger, kwam hier in de plaatselijke Arabische gemeente en werd gevraagd te bidden voor de avondmaals bediening. Samen verbonden in het volbrachte werk van onze Heer en Heiland, Jezus Messias. Aan Hem alle eer.
In de engelstalige gemeente hadden we een gast spreker. Hij vertelde hoe hij in China iets doorgaf over de joodse feesten. Toen hij vertelde over het bloed aan de deurposten strijken werden de hoorders helemaal enthousiast. Ze vertelden: dat doen we hier ook met nieuw jaar. Niet echt met bloed, maar rood. Nu kunnen we vertellen waar het eigenlijk om gaat. Niet een mogelijke bescherming tegen boze geesten, maar door het bloed van Jezus gaat de dood voorbij.

Jemima deed een beroep op Tineke om mee te gaan met een jongen die ernstig ziek is. Geprobeerd om een verlichtende behandeling te ontvangen. Na lang zoeken naar de juiste arts, kreeg hij die en knapte er van op.
Er is nog steeds te kort aan geld om de lopende kosten te betalen, incl. salarissen. Met nieuwe en minder werkers moet het werk op de groepen en in de klassen gedaan worden.
Een zoon van een werker is tijdens een buurt konflict ernstig gewond geraakt. Hij werd geopereerd en is nog in leven. Hij moet aansterken en nog meer operaties ondergaan, maar ook hiervoor is geld een probleem.
Er wordt in Jemima elke dag ‘faithful’ gebeden en onze zorgen in vertrouwen aan de Heer opgedragen.

De meiden hebben nog één week vakantie en dan eindelijk weer naar school. Gelukkig zijn er nog wat aktiviteiten. Mirvat was op de Elav muziekconferentie in Tel Aviv. Veel goede worship muziek voor jongeren van beide kanten. En stevige bijbelsdtudies, die wij thuis mee konden volgen op internet, GodTV, de moeite waard nog eens te horen.
Later deed ze mee aan de Bootcamp dag, voor kids, van onze engelstalige gemeente.
Haar vriendin was jarig dus werd er een party georganiseerd in het zwembad(je) in Beit Jala. Zo komt sport weer in beeld.
Huisdieren? Fatmeh’s vriendin kwam een aantal keren en bracht weer een poesje mee die een zeer pootje had. Dit schattige poesje zit nu heel lief te mauwen (zacht en niet de hele nacht) op onze voordeur mat.
De buurjongens hebben een schattige klein hondje dus: ..... we willen heel graag ook een klein hondje uit het zelfde nest........

• 28 Augustus 2011 - 20:30

Heleen :

Dag allemaal, leuk jullie belevenissen te lezen. Ik zie ernaar uit weer terug te komen naar Bethlehem. Nog 4 daagjes. Maar hier in Nl. is het ook best uit te houden hoor. (-; Heerlijk, die regen!! Veel liefs en tot gauw!

• 29 Augustus 2011 - 07:09

Hennie Kottier.:

Lieve familie,
    Altijd weer mooi om jullie verslag te lezen. Bemoedigend wat er op geestelijk gebied gebeurd. Het raakt me altijd weer dat er niet genoeg financieën zijn. Op toilet heb ik de volgende spreuk hangen: Heer geef brood aan hen die hongeren en honger naar gerechtigheid aan hen die brood hebben. Ik hoop dat hierin de mensen die brood hebben hun verantwoording nemen.
    Bedankt voor de foto's. Volgende keer hoop ik er 1 te zien van het nieuwe "lammetje"(hondje) Succes met zijn/haar opvoeding.
    Met een hartelijke groet van Hennie Kottier.

• 26 November 2011 - 08:00

Marjon De Jong :

Hoi Peter en Tineke en kids
    machtig om te lezen hoe jullie zegeningen tellen.
    Dankt onder alles !
    Fijn op deze wijze op de hoogte te blijven. Hier gaat ook alles goed. We kunnen gelukkig ook verder omdat God zorgt !!! 'Veel zegen ! Liefs ,