Grote zorgen en toch plezier. - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Grote zorgen en toch plezier. - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Grote zorgen en toch plezier.

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

29 Mei 2011 | Palestina, East Jerusalem

Jemima is de laatste maanden door een heel diep dal gegaan.
Ws hebben jullie er al van gehoord via de radio en kranten.
Er is te weinig geld om de salarissen van de medewerkers op tijd te betalen en ook zijn er schulden bij de leveranciers. Medicijnen zijn een paar maanden niet betaald. Er is van alles aan gedaan om zo zunig mogelijk te leven.
De nieuwe arabische direkteur Ra’ed en de ned. directeur Hans zagen zich genoodzaakt om een plan op te zetten om een deel van Jemima te sluiten. Wat zou betekenen dat 16 bewoners naar huis gestuurd zouden worden. En ook 16 medewerkers. Dat gaf veel onrust en onzekerheid. Hoe kan dat, hoe zal dat gaan? De ouders kennen hun kinderen niet meer en ze hebben speciale begeleiding nodig, daarom zijn ze hier… enz. Alleen maar vragen, die de nood nog groter maakten. Met de mederwerkers van de zorg groepen, (waar de bewoners wonen) is begonnen om elke werkdag een dagopening te houden. Er wordt spontaan een bijbelgedeelte genoemd, wat iemand kent of zo ter plekke leest en aan spreekt. Het wordt in het arabisch en engels gelezen. Er even over gepraat en samen gebeden. Zo hebben we nu al 3 weken onze grote zorgen bij de Here bekend gemaakt. Telkens weten en leren vertrouwen dat Hij uitkomst zal geven. (Dat lied had ik ontvangen toen ik met onze vrienden bij Ein Gedi een ned. groep tegen kwam die daar in de woestijn stonden te zingen.)Het woord gaf kracht en bemoediging zelfs tegen de situatie in. Toen moest er toch een beslissing genomen worden….Er zou nog uitstel zijn tot afgelopen maandagochtend. Op zondag kwam het grote keerpunt! Halleluja! Er gingen deuren open. Hier bij de lokale overheid, die veel geld toezegde om de schulden af te lossen en om een flinke bijdrage te geven voor elke bewoner. En ook via Nederland, van vele Jemima vrienden, die ervan hoorden en besloten er direct iets aan te doen.
Voor degenen die dit nog niet wisten, laat je hart spreken en bid en denk of je ook een bijdrage kan geven, om de bewoners in Jemima thuis te houden.
Toen we op maandagochtend het goede bericht hoorden, waren we allemaal zeer onder de indruk van Gods goedheid, genade en trouw! We kunnen Hem er niet genoeg voor danken. De medewerkers vroegen om door te gaan met de ochtend bidstonden. Om blijvend de leding van de Hemelse Vader te vragen en elkaar te zegenen.
Juist de zaterdag dat het nog onduidelijk was dat er een oplossing zou komen, was er een gezellige middag gepland. Alle groepen hadden een leuke bijdrage. We hebben heerlijk met de bewoners gelachen en gezongen. Iets van Fill. 4:16 Verblijd je ten alle tijden en niet bezorgd zijn. Dat kunnen ze, juist in hun kindelijke afhankelijkheid.
Geprezen zij de Heer, dag aan dag draagt Hij ons. Ps 68:20,21)

• 29 Mei 2011 - 21:39

Manja:

amen!! God is groot en gezegend zij Hij!!!! Dat op deze manier weer opnieuw een getuigenis mag uitgaan van het werk wat Hij begonnen is! En zo een vast vertrouwen blijvend in Hem, door de bewoners en medewerkers van Jemima!!

• 30 Mei 2011 - 11:43

Ruth Penning:

Dank jullie voor het delen. Wat een bemoediging voor jullie en voor ons om het te lezen!

groetjes en shalom in Hem,
    Ruth

• 30 Mei 2011 - 11:54

Annewil Jansen:

Afgelopen weekend expositie gehad van de schilderijen die ik heb gemaakt naar aanleiding van ons bezoek aan Bethlehem, Jemima en de woestijn. De kinderen van Jemima zijn in mijn hart gekropen. En daar schilder ik over. Een bezoeker zag in één abstract schilderij de liefde van een moeder over haar kind....terwijl er geen afbeelding hiervan is te ontdekken. Heel bijzonder. En nu lees ik over de bemoediging die Jemima heeft ontvangen. Wat fijn, wat een bemoediging, De Heer laat Zijn werk niet los. Shalom Annewil

• 30 Mei 2011 - 18:30

Chaya:

Wat geweldig goed nieuws. God is Machtig en bij Machte om in al onze/jullie noden te voorzien. Dit is toch een geweldige bemoediging voor jullie allemaal én geloofsversterkend.
    Een fijn getuigenis en laat de wereld het maar weten - er is een God die deze kinderen ziet en voor hen zorgt.

• 01 Juni 2011 - 15:16

Yashmine Meinou:

Pure afhankelijkheid zit ons niet zo in het bloed.
    Aldoende dwingt onze Vader ons afhankelijkheid richting Hem te voelen en te uiten....
    Prachtig jullie nieuwe gewoonte om 's morgens samen te beginnen met wat er zich aandient.
    Ik herinner mij jouw uitspraak Tineke van vorige zomer
    of is het alweer twee zomers geleden:
    De Here God heeft zoveel te geven maar kunnen wij het wel ontvangen.
    Wij vieren in Nederland Hemelvaart.In de hemel kon iedereen toen ook zien dat de Here Jezus Christus overwinnaar is over zonde en dood.
    Hartelijke groet, Y. Meere.

• 03 Juni 2011 - 05:09

Marjon De Jong :

Hoi Peter en Tineke,

wat een wonder. Onze God is Groot en Machtig en aanwezig in onze situaties!
    Vertrouw en dankt onder alles !

• 03 Juni 2011 - 09:04

B.Blommers:

Ik hoorde dat jullie in geldnood zitten.
    Wat is jullie banknummer voor een gift vanuit Nederland?
    bblommers@zonnet.nl

• 21 Juni 2011 - 08:48

Nel In Cairo:

beetje late reactie, maar heel bemoedigend om jullie verhaal te lezen. God is getrouw, Zijn plannen falen niet!
    Veel zegen toegewenst
    Liefs