Leven met de dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Leven met de dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Leven met de dag

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

30 Oktober 2010 | Israel, Jeruzalem

Wij houden van plannen maken. Toch kan je niets dan in afhankelijkheid aan de Heer. Dat past bij dit land. Veel zaken gaan anders dan je zou plannen of wensen. Alles is uiteindelijk afhankelijk van de zegen en zo ook de eerste regen, die kan je niet maken. Maar na lang wachten is het eindelijk zover, de eerste echte regen kwam afgelopen nacht. Heerlijk verfrissend!
Het weer bepaalt ook wat je ziet. Als we van het balkon kijken, zien we meestal maar een stukje. Net tot aan de vulkaan achtige berg, het Herodion, een van de paleizen van koning Herodes.
Als het een keer erg helder is kunnen we opeens veel meer zien, de bergen van Jordanie. We hebben het geprobeerd op de foto te zetten. Een van die bergen is de berg Nebo, waar Mozes zicht had over het beloofde land. Het helpt ons om weer eens nadrukkelijk te bidden voor dit buurland om zicht te krijgen op de Messias, die ook hun Verlosser wil wezen.

Het is nu de tijd van de olijvenoogst. Normaal is de eerste regen al gevallen en heeft ze wat schoongespoelt. Dit jaar niet echt. Er waren genoeg olijven. Helaas heeft de kwaliteit te leiden onder de droogte van afgelopen jaar. Weinig olie, dat betekent dat de olie duur wordt. Het land waar een groep van de Immanuel Church en ook Tineke olijven ging plukken is gekocht door de evangelische school in Hebron. Ze hebben veel tegenwerking gehad van radikalen uit de andere godsdienst. De ouders kozen voor de positieve sfeer en de kwaliteit van het onderwijs op de school. Nu willen ze uitbreiden in de richting van Bethlehem. Het land gekocht is, is het mooi meegenomen om de opbrengst van de bomen te verzamelen. Dat geeft extra inkomsten voor de bouwplannen.

Nog een ding over plannen maken. Peter heeft het plan om op de verjaardag van z’n vader in Nederland te zijn. Spannend, want het is eind volgende week en het visum is er nog niet. We zien uit naar de hulp van de Heer.

• 31 Oktober 2010 - 15:25

Wanda:

Hallo peter en tineke.
    Hoop dat het visum intussen rond is en peter naar Nederland kan gaan voor vader.
    Gaat alles goed?? Hier redelijk, net herstellend van flinke griep.
    Shalom, Wand@

• 11 November 2010 - 11:32

Marike:

nog gelukt met het visum??
    groetjes!