Gezichten van Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Gezichten van Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Gezichten van Jeruzalem

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

16 Oktober 2010 | Israel, Jeruzalem

Jeruzalem is een “gewone” stad, maar in het dagelijks leven is er vaak een link naar beloften in de bijbel. Soms heel bewust en soms zomaar aanwezig.
Omdat we in Bethlehem wonen passeren we vaak de betonnen muur die Bethlehem apart zet van Jeruzalem. Een groep Koreanen heeft er een prachtige tekening op gemaakt die aan het “Nieuwe Jeruzalem” doet denken. Voor ons vooral een bemoediging. Hoe het er nu ook uitziet, de belofte van Gods toekomst staat vast.

Op de feestdagen is Jeruzalem anders aangekleed. Dat hoort bij de feesten van het najaar.
Thuis hebben we met 20 veschillende mensen nadacht over de betekenis van het joodse nieuwjaar en appeltjes met honing gegeten. Januari staat op onze kalender als nieuwjaar, vanuit het OT wordt een andere datum genoemd. Zie Numeri 29. Een van de namen van nieuwjaarsdag in het OT is dag van de bazuinen (trompetten van ramshorens). In het NT,
1 Thess.4:16, vindt je dit terug als er gesproken wordt over het terugkomen van Jezus. Nieuwjaar is dus vooral verwachting van het koninkrijk van Jezus.
Na nieuwjaar komt de Grote Verzoendag, een vasten dag, die vooral een verbinding heeft met al volbrachte werk van Jezus. De weg naar God de Vader is open door Hem. Het feest van de toekomst is Loofhuttenfeest. Tegenwoordig niet meer een hut, maar tenten met een dak van palmbladeren, die je ziet op balkons, in tuinen en naast restaurants. In het OT staan prachtige beloften over dit feest. Een wereld met Jeruzalem centraal. In Jeruzalem de Vredevorst op de troon. Alle volken gaan jaarlijks het loofhuttenfeest vieren in Jeruzalem. Lees maar na in Zacharia 14. We hebben het vast een stukje gevierd, met mensen uit bijna 100 landen. Eén van de sprekers: Reinhard Bönke vertelde van Gods grote daden in Afrika. In 10 jaar 55 miljoen mensen die de Heer Jezus leerden kennen! Een bemoediging in Jeruzalem, dat het grootste nieuw lang niet altijd in de krant staat.

Wat minder zichtbaar, maar wel belangrijk was de jaarlijkse dag om te bidden voor de vrede van Jeruzalem. Een veelkleurig publiek uit allerlei geloofsrichtingen, die de Bijbel erkennen en geloven wat in ps 122 staat dat we een opdracht hebben om te bidden voor de vrede van Jeruzalem, werd er gezongen en gebeden voor de stad en het land waaraan de Heer Zijn belofte verbonden heeft, door de woorden van de profeten.

De loofhutten zijn opgeruimd en wij gaan weer aan Kerst denken. Dan is Bethlehem versierd en zal er in Jeruzalem weinig van te zien zijn. Maar we zijn weer bemoedigd om iets nauwkeuriger te kijken. De eerste komst van Jezus is zichtbaar op verborgen plekken. De tweede komst maakt Jeruzalem blijvend nieuw!
Moge de Here jullie zegene uit Sion!

  • 17 Oktober 2010 - 18:12

    Willy Jansen:

    Wat een prachtig verhaal van jullie. Ik heb de foto met het 'nieuwe'Jerusalem gekopieerd, heel hoopvol. Ook heel indrukwekkend het gebed voor Jerusalem, ik krijg er kippevel van als ik dit zie. Als ik de verhalen hoor van het Loofhuttenfeest en Nieuwjaarsfeest dan is dat zo prachtig, wat een vooruitzicht om dit feest straks ook in onze agenda te hebben! Wow.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Peter & Tineke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 175704

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: