Vakantie - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

21 Juli 2008 | Palestina, East Jerusalem

We zitten volop in de vakantie activiteiten. Mirvat heeft al 3 weken meegeholpen met Eber, de dagbesteding van Jemima, en Fatmeh was druk met de vakantieclub. Het hele programma vindt ze leuk, maar bijbelverzen memoriseren is het mooist.
In Jemima werd als vakantie activiteit een fun-day gehouden. Helemaal onder leiding van de arabische medewerkers. Echt een feest voor allemaal. Afgesloten met een gezamelijke maaltijd. Tijdens de maaltijd werd een pas ontdekt spel geintroduceerd speciaal voor de medewerkers. Ezeltje prik. Lang geleden dat we meegedaan hebben, maar het was nog steed fun.
We worden nog steeds verrast door de gebeurtenissen hier. Alle scholen hebben al meer dan een maand vakantie. Plotseling rijden er toeterende auto’s rond en hebben we twee avonden vuurwerk van alle kanten. Wat blijkt? Ongeveer een maand nadat de leerlingen van de middelbare school eindexamen gedaan hebben op hun school is er ook nog een staatsexamen. Het niveau van dit staatsexamen is op somige vakken beduidend hoger dan de school examens. Bijvoorbeeld het onderdeel godsdienst.
Een speciale uitgave van de plaatselijke krant was te koop met alle namen van de geslaagden. Ook de chauffeur van de YMCA kwam rond met een traktatie omdat z’n dochter geslaagd was. Slagen is vooral hier van belang. Een “gewoon” diploma telt bijna niet mee bij een sollicitatie, maar het staatsexamen wel.

• 22 Juli 2008 - 06:33

Janet:

Leuk om te lezen.
    Er rijst bij mij wel een vraag. Wat wordt er bedoelt met staatsexamen. Welke "staat" staat hierachter?

• 23 Juli 2008 - 09:57

Ruth Penning:

Beste familie,

Bedankt voor de update.
    Gisteren verrast door een ontmoeting met Samir op de Reveilweek waar ik 1 dag met Susan meeliep in het tienerprogramma.
    Erg leuk hem te even te spreken. Benieuwd hoe het verder in zijn leven zal gaan komend jaar. Ook een hele mooie stand gezien met alle houtproducten, veel mensen stonden erbij te kijken en hopelijk ook te kopen!

groeten uit ons nieuwe plekje in Leersum,

liefs Andre, Ruth en Casper

• 23 Juli 2008 - 11:06

Manja:

Hoi Peter en Tineke en Mirvat en Fatmeh!

Leuk weer zo'n update en nog leuker zo'n fundag! Genieten met z'n allen!

Als het goed is, heeft Samir nu zijn pakketje binnen! Heb deze vorige week gepost, Samir er nog niet over gehoord...

Ik draag jullie op aan de HEER! En ook Samir! De HERE waakt over jullie allen en zegene jullie hier in Nederland of in Beit Jala!

Peter: goede vraag: welke staat staat er achter dat examen???

• 01 Augustus 2008 - 16:12

Peter:

Het staats examen is het algemene examen aan de Palestijnse kant.