Water - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Water

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

18 November 2007 | Palestina, East Jerusalem

Eén van de spannende dingen hier in Beit Jala is water. Gewoon leidingwater. We hebben een waterleiding en we hebben kranen overal. Maar om de één of andere reden werkt het systeem op een bijzondere manier. Op het dak staan grote tanks. Als er druk op de waterleiding staat, worden deze tanks gevuld. Vervolgens stopt de druk op de waterleiding en moet je ongeveer een week met de voorraad doen. Het spannende is de lengte van de week. Soms duurt een week 5 dagen, maar soms ook 10 of meer dagen.
Regelmatig is het water opeens op. Gelukkig kunnen wij op Jemima terugvallen. Daar zijn twee grote reservoirs onder de gebouwen aangelegd. Anderen zijn afhankelijk van de familie. Die moeten soms 5 km rijden om te douchen of om de was te doen (de wc kan ondertussen niet doorgespoeld worden).
Ons appartement bestaat uit een blok van 4 woningen. Twee ervan zijn bewoond. Als de week dus een keer lang duurt is het altijd spannend wie van de twee bewoonden huizen het eerst zonder water zit. Van hen gaat er vervolgens één naar het dak en hevelt van de twee ongebruikte voorraden in de eigen tanks om zo weer even verder te kunnen.
Het leidingwater is van een goede kwaliteit, maar omdat het opgeslagen wordt gaat de kwaliteit wat achteruit. Omdat de tanks regelmatig opengaan om te kijken hoe het met de voorraad is of om te hevelen is regelmatig schoonmaken is geen luxe. Maar hoe doe je dat?
Onder leiding van de ervaringsdeskundigen uit de buurt is dat wel te regelen.
Je kruipt gewoon is zo’n tank en schept het zand en kalkaanslag eruit. Dan droog je alles netjes op en wacht op nieuw water. In de foto’s zie je Samir de schoonmaak uitvoeren.
Grote hilariteit, maar alles was netjes op tijd schoon en het water kwam mooi de volgende dag.
Helaas was de tank niet nieuw meer en door het schoonmaakgeweld was de naad bovenin gesprongen. Een waterval met gemengde gevoelens was het gevolg. Een nieuwe tank, maar wel de voorraad uit twee tanks kwijt. Hopelijk duurt deze week kort.

• 18 November 2007 - 21:03

Klaas Geugjes:

Wow wat een lef. Ikkrijg van de foto's alleen al cloustrofobischeaanvallen. Dat Samir door zo'n klein gaatje durft te klimmen. Mij niet gezien.

Klaas

• 19 November 2007 - 09:37

Liesbeth:

Hé Samir,

Ik wist dat je een lefgozer was,... Maar dat je dit durft!!
    Gaat alles verder goed met jullie?...
    Succes met alles!

Gr Liesebth

• 21 November 2007 - 22:34

Marike:

water....het wonder uit de kraan!!