Paasfeest - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Paasfeest - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Paasfeest

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

17 April 2006 | Israel, Jeruzalem

Het is altijd weer een voorrecht met christenen uit allerlei landen en achtergronden,vroeg in de morgen, 6.30, samen te komen in de graftuin, in Jeruzalem. Samen te zingen en te proklameren dat het graf leeg is. Jezus is opgestaan! Hij heeft de dood overwonnen.

Die boodschap heeft zoveel betekenis dat hij telkens verbazend nieuw is.
Deze paasmorgen werden we bemoedigd door de Heer, zoals hij Johannes ontmoet op Patmos. Niet de nederige Jezus van Galilea, maar in Zijn Koninklijke waardigheid. De eerste en de laatste, de Levende die de sleutels, de macht, heeft. Hij legt zijn rechterhand op ons en bemoedigt met bekende woorden: Vreest niet!

De kinderen waren thuis wakker geworden en maakte zich klaar voor de Immanuel Church in Bethlehem. We hadden daar een Palm zondag dienst. De kinderen kwamen met palmtakken en bloemen de kerk binnen. De dienst stond in het teken van de komst van Jezus naar Jeruzalem.
De Arabisch christenen vieren het geboortefeest tegelijk met ons op 25 dec., maar paasfeest is op de datum van de orthodoxe pasen, dus volgende week. Volgens Peter is de afspraak over de officiele vrije dagen voor de vieringen gemaakt toen hier nog Jordaans bestuur was.

We konden met de auto naar de King of Kings in Jeruzalem, i.p.v met bus en taxi. Daar stond de dienst ook in 't teken van pasen. Het muziekteam had in de dienst in de graftuin ook al begeleid. We zongen een aantal liederen weer.
Prachtig. In 't engels groet je elkaar met de woorden'the Lord is risen en antwoord je 'He is truly risen (Hij is waarlijk opgestaan) De pastor liet de gemeente dit een paar keer herhalen. Een blij en krachtige proklamatie.

Deze week is in vele families de Sedermaaltijd gevierd en is de uittocht uit Egypte herdacht. De trouw van God in de geschiedenis van Zijn volk. Andere jaren vierden we mee en konden we de vrijwilligers de betekenis uitleggen. Dit jaar kwam er niet van omdat Tineke net terug kwam van een bezoek aan haar moeder en de thuisgemeente. Wel hebben we de matse in huis om er toch bij bepaald te worden.
De pastor in Bethlem wil de gemeente bekend maken met de bijbelsemanier van sedervieren, zoals het bij ons het laatste avondmaal genoemd wordt. Ook heel betekenisvol.

We zijn bemoedigd door deze diensten en mogen verder gaan in de kracht van de Opstanding. Bidden om geopende harten voor beide volken in dit gebied.

Hartelijke groeten, Peter en Tineke.

• 22 April 2006 - 15:06

W. Simmermans:

22-04-2006
    Hallo lammetjes.
    Leuk jullie bezigheden met Pasen te lezen. jullie zijn druk geweest zag ik. Ik eigenlijk best ook. Had de woensdag voor Pasen een sedermaaltiojd bij de Fam. hendriks in Soest. Je kent ze wel ze waren vorige herfst bij jullie.Er waren 19 mensen. Verder 1e Paasdag een Paasjubel met echte oude paasliederen van J.d.H, best leuk.
    Het begint hier eindelijk een beetje lente te worden. Gisteren zelfs in de tuin gezten. Vandaag weer koud, maar dat mag de pret niet drukken.
    Heel veel liefs uit Zeist.
    Wanda.