Weerpraatje uit Beit Jala - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Weerpraatje uit Beit Jala - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Weerpraatje uit Beit Jala

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

15 Februari 2013 | Palestina, Bethlehem

Wat voor weer is het vandaag? Een echt Nederlands onderwerp. In de zomer is dat makkelijk hier. Zonnig en warm. In de winter is het heel wisselend. We hadden een goede winter. Een paar weken met veel regen. In één week zoveel neerslag dat het waterpeil van het meer van Galilea met ruim 75 cm steeg. Dat is goed nieuws als je weet dat daar je drinkwater in de zomer vandaan komt. Het weer leverde een aantal mooie plaatjes op. Bijzonder zonsopgang en ondergang. Een mooi vergezicht achter Bethlehem. Normaal houd het zicht op bij de torens van de verschillende geboorte kerken. Nu was achter de torens een helder zicht op de bergen van Jordanië. Ondertussen is het al echt voorjaar geweest met een heerlijk zonnetje. Nu dreigt er weer regen. Gelukkig, want het meer van Galilea is nog niet helemaal vol. Het zou mooi zijn als er zoveel regen kwam dat de sluizen naar de benedenloop van de Jordaan ween opengaan. Dat is in meer dan 10 jaar niet gebeurd.
Veel regen opent weer nieuwe speculaties. Er is een verband aangetoond met overvloed aan water en binnenkomen van nieuwe immigranten. Overvloed aan water is er voor het tweede achtereenvolgende jaar. Dat schept verwachtingen. Er is ook een menselijk kant aan het waterpeil. Er wordt hier hard gewerkt aan alternatieven voor drinkwater en water voor bevloeiing. Dat maakt dat de waterspiegel in het meer van Galilea in de zomer minder snel daalt. Dat tempert de verwachtingen weer iets. Hoewel…. Inmiddels zijn groepen immigranten uit India aangekomen en andere onbekende groepen overleggen over mogelijkheden.
Het blijkt dat een echt Nederlands onderwerp hier toch een heel ander verhaal oplevert. Wij zien vooruit met verwachting. Ondanks veel nare gebeurtenissen in onze omgeving. Want in het “kleine” teken van het weer, zien we de trouw van God, die zorgt en gebeden hoort. Probeer het ook maar uit: Gods zegen ontdekken in de kleine dingen. Een bemoedigende bezigheid die je opmerkzaam maakt dat Hij vaak dichterbij is dan we denken. Zicht hebben op God geeft openheid die verrassende verandering kan brengen.

• 15 Februari 2013 - 15:58

Hendrika:

Wat een mooi en bemoedigend bericht !!

• 15 Februari 2013 - 17:44

Ed En Gina:

Ja, geweldig.. om door de 'spanningen' heen toch de moedgevende handen van G'd te zien!

De foto's komen (nog) niet door in 'waarbenjij. nu'. Mogelijk is daar een oplossing voor te vinden?

Hartelijke groet
    Ed en Gina
    V'daal

• 15 Februari 2013 - 22:07

Willy (van De Overkant):

wauw zie je de overkant: krijgen jullie geen zin om langs te komen? ;-)

• 16 Februari 2013 - 12:24

Wanda Simmermans:

Wat een leuk verslag met mooie foto's van een besneeuwd Beit Jala. Hoop dat alles goed is bij jullie. Hier griep en oorontsteking, begin nu heeeeeeel langzaam op te knappen. Ben van 18-28 april bij jullie in de buurt, hoop jullie dan te ontmoeten.

Liefs, wand@

• 16 Februari 2013 - 21:18

Paulien:

Mooi verslag en mooie foto's! Water is van levensbelang....

Zegen en groet,
    Paulien

• 16 Februari 2013 - 21:31

Bep:

Wat een zegen dat er zoveel regen is gevallen en zowaar ook een keer een flink pak sneeuw.
    Jammer dat ik de foto's niet vergroot kan zien. Maar wie weet DV, als ik weer naar Israël ga.
    De koffer staat al open om er het één en ander in te doen.
    Zie er naar uit en hoop jullie dan ook weer een keer te ontmoeten.
    lieve groet, en Gods zegen.
    Bep