Jemima - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Jemima - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Jemima

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

19 December 2012 | Palestina, Bethlehem

De verleiding is groot om voortdurend ondertiteling te geven bij het nieuws hier uit de regio, maar de
zorgen dichterbij vragen onze aandacht. Pas geleden schreven we dit op:
“Het is weer wintertijd en het is belangrijk dat bewoners met een zwakke gezondheid hun inenting tegen de griep krijgen. Eén van de jongens heeft een leverziekte. Het gaat helaas niet goed met hem. Hij is nu in het ziekenhuis en we vrezen dat hij niet meer thuis komt. De moeder is heel trouw in de verzorging van hem. Hier in het ziekenhuis heeft de eigen familie een grote taak in de verzorging. Het ziekenhuis zorgt voor de medische kant en het eten. De familie zorgt voor de rest. Deze jongen geeft ons telkens een les in tevredenheid. Alleen als hij echt veel pijn heeft is hij stil. Zodra hij lichamelijk even opleeft, zie je hem in een goed humeur. Hij kan maar een paar woorden zeggen, het is een dankbare taak om hem aan het lachen te brengen. We hebben geen idee hoe hij zou kunnen kiezen om Jezus te dienen, maar we mochten hem van Jezus vertellen, met hem zingen en voor hem bidden. De rest geven we in de hand van onze liefdevolle Heer.”
Inmiddels is Anwar overleden. Een groepsleider uit het team was heel kort voordat hij stierf bij hem. Hij bad met zachte stem het “onze Vader” en als antwoord zei Anwar luid en duidelijk: Amen. Deze Arabische werker herhaalde op zijn manier wat we hierboven opschreven: “We mochten de naam van Jezus in zijn oor fluisteren.”
De voorbereidingen van Kerst zijn hier begonnen. Volgens de Arabische gewoonte is er vanwege het overlijden geen versiering op zijn groep. Ook de rest van de vieringen in Jemima zullen sober zijn. Dat geeft tegelijk meer mogelijkheden om te concentreren op de boodschap van Kerst: Gods liefde is in deze wereld gekomen door de geboorte van Jezus.

• 20 December 2012 - 11:32

Paulien:

Wat een herkenbaar stukje over Anwar! Dat is precies zo als ik me hem herinner, bijna altijd een lach...
    Em wat een geweldig slot het Ameen van Anwar.
    Veel sterkte wens ik allen die het voorrecht hebben gehad om hem te mogen kennen!!
    Zegenrijke dagen!!

Hartelijke groet,
    Paulien

• 20 December 2012 - 11:33

Ernst&Lucie:

Shalom Peter, Tineke, Samir, Mirvat en Fatmeh,
    wat bijzonder, dat jullie en iedereen in Jemima op zo'n manier afscheid konden nemen van Anwar. We wisten , dat hij ziek was en dat het heel slecht met hem ging. Maar toch, weer een naam erbij van een overleden Jemima kind...aan de andere kant hebben we zulke gebeurtenissen in onze tijd altijd als heel waardevol ervaren, de eenheid om samen voor hem en familie te mogen bidden, elkaar troosten, maar bovenal de Here ervaren als Trooster in elke verdriet en Here Jezus Hoop voor alle volken....
    We hopen en bidden, dat de kinderen , werkers, maar vooral Anwar zijn familie dat mogen ervaren.
    Gisteren ontvingen we jullie mooie Kerstgroet, dank je wel!Wat een mooie foto van jullie gezin. En helemaal geweldig, dat jullie met Kerst weer samen zullen zijn in Beit Jala-geniet van elkaar, Samir en Mirvat-laten jullie je maar lekker verwennen!!! en geniet van arabisch eten, ha, ha....
    We wensen jullie hele gezegende tijd met elkaar, met iedereen in Jemima, in de gemeente, dagen vol blijdschap over de komst van onze Redder en Immanuel....
    en dat de Here jullie in 2013 zal leiden, als gezin, maar ook ieder van jullie persoonlijk-op welke plek dan ook- dat Hij jullie de weg wijst , tot Zijn doel komt met een ieder van jullie, jullie beschermt, bewaart en zegent met Zijn Shalom.
    Veel lieve groeten en hopelijk weer gauw tot horens,E&L

• 20 December 2012 - 13:47

Ruth Penning:

lieve familie 't Lam,
    Bedankt voor jullie mooie kerstgroet!
    Ontroerend om over deze jongen te lezen. Bijzonder hoe deze jongen tot zegen was en God eerde met zijn leven. Bijzonder hoe jullie met elkaar optrekken in Jemima!

Gods zegen, verwondering over Wie Hij is en wat Hij doet in deze kersttijd en in het nieuwe jaar, voor jullie als gezin.

groetjes en shalom, ook namens de 3 mannen thuis, Ruth

• 20 December 2012 - 14:20

Willeke :

Anwar is veilig is Jezus armen.
    De wisten al heel lang da hij ernstig ziek was maar zo'n bericht overvalt me toch weer. Zoals ik hem kende was hij een aanhankelijke jongen, volgzaam met altijd een glimlach op zijn gezicht. Hij straalde rust en tevredenheid uit. Jullie zullen hem zeker missen !!
    Heel veel sterkte
    Groetjes van Willeke

• 20 December 2012 - 16:06

Wanda:

Jongens wat een ontroerend verhaal. Wat een liefdevolle God hebben enlaten we het maar aan Hem overlaten. Bedankt voor jullie beste wensen en Tineke ook een heel prettige verjaardag gewenst met alle 'kids' weer thuis om het te vieren.

Gods zegen, wand@

• 20 December 2012 - 19:10

Hermien Smoes:

Hallo Lammetjes,

Een heel gezegend Kerstfeest en een voorspoedig 2013 toegewenst. Hartelijk dank voor jullie
    kerstkaart, deze is gisteren gekomen.

Hartelijke groeten,

Jan en Hermien.

• 21 December 2012 - 21:36

Bas Blommers, NL Dordrecht:

Hoi Tineke,
    Bas en Marjon zijn verhuisd naar de Vreedonklaan 130, 3317 HV.
    Hun internet wordt 4 januari aangesloten.
    Zij vragen je email adres dat je via mij kunt sturen.
    Hartelijke groeten en gezegende dagen gewenst,
    Bas Blommers

• 22 December 2012 - 09:56

Hennie:

Lieve familie.
    Ik heb met de reaktie schrijven even gewacht tot de echte verjaardagsdatum. Vandaag dus.
    Tineke, Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Een gezellige dag en samen met allen die je lief zijn een door God gezegend nieuw levensjaar gewenst. En dat je weer op de plek die Hij je geeft tot zegen mag zijn.
    Ook weer hartelijk bedankt voor jullie update en kerstkaart. Een mooie kaart. Mooie foto en met openbaring 21 een bemoedigende toekomst.
    Ik wens van harte dat jullie daar ook kracht voor 2013 uit mogen blijven putten.
    We hebben een hoopvolle toekomst!!
    Ook een goede kerstbeleving toegewenst.
    Met een hartelijke adventsgroet van Hennie Kottier.

• 22 December 2012 - 15:32

Aukelien Hunse:

Hallo Peter en Tineke,
    IK blijf graag op de de hoogte van jullie wel en wee, ook in het nieuwe jaar.
    Daarom even mijn nieuwe mailadres.
    Verder zijn we van plan om in april naar Israel en te gaan en zouden het erg leuk vinden om bij op bezoek te komen.
    Ik hoop dat het mogelijk is.
    Wens jullie voor het komende jaar Gods Vrede en kracht.
    Groetjes Aukelien Hunse

• 24 December 2012 - 10:42

Liesbeth Bakker:

Lieve Peter en Tineke, Samir, Mirvat en Fatmeh,

Langs deze weg wil ik jullie heel hartelijk bedanken voor de mooie kerstgroet! Fijn om jullie zo ook weer even op de foto te zien! Zouden jullie mij een mail kunnen sturen?.. Ik heb jullie mailadres namelijk niet en ik wilde jullie wat vragen..

Een hartelijke groet,

Liesbeth Bakker