Voorjaar 2011 - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Voorjaar 2011 - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Voorjaar 2011

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

13 Maart 2011 | Palestina, East Jerusalem

Eerst een weerpraatje. De regen is laat begonnen, toch is er behoorlijk wat gevallen. Dat laat de temperatuur vooral in huis behoorlijk dalen. Het brengt het nodige ongemak omdat het niet mogelijk is alle vertrekken te verwarmen. We kamperen in de keuken en daar is het dan lekker warm.
Zodra je naar buiten kijkt valt het ongemak weg. Alles wordt weer groen, de amandelbomen beginnen te bloeien en wilde bloemen komen tevoorschijn: Tulpen, anemonen, cyclamen en orchideën en velden met geel van de koolzaadbloemen. Het meer van Galilea, de watervoorraad voor de zomer, is nog lang niet vol genoeg,dus we blijven bidden om nog meer regen. Regen en wind gaat vaak samen. Dat hebben we ook gemerkt. Op een winderige avond verwachtten we onweer. Opeens een groot lawaai dat het huis deed schudden, maar geen onweer. Het onderstel van de watertanks wiebelde door de wind erg heen en weer en plotseling brak een poot. Drie tanks met total zo’n 1000 liter water viel op het dak. Na 2 dagen stond er gelukkig weer 1 grote nieuwe water tank, op een stevig nieuw onderstel.
Valentijnsdag is in Nederland nog niet zo in. Hier aan de Arabische kant wordt er aardig wat aandacht aan besteed. In de gemeente werd het voor de tweede keer omgezet in een informele avond voor echtparen. Naast een avondje samen uit, is het ook een gelegenheid om bijbelse richtlijnen onder de aandacht te brengen, hoe je een goede huwelijksparter kan zijn. Omdat de setting informeel is, kan zonder bedreiging toch veel bespreekbaar gemaakt worden. Goed voor onze eigen relatie en om relaties met andere echtparen op te bouwen.
Ter afsluiting nog even terug naar de amandelboom. In verschillende preken kwan de amandelbloesen als voorbeeld ter sprake. Het is de eerste boom die bloeit en de hebreeuwse naam zou je ook kunnen vertalen als waakboom. Er is veel aan de hand wereldwijd, maar we mogen bemoedigd zijn. De omstandigheden hebben niet het laatste woord. De Heer waakt over zijn woord om dat te doen.

• 14 Maart 2011 - 08:19

Ruth Penning:

Beste allemaal,

Mooi om weer van jullie te horen! Ik kan me de 'binnenkou' met winter in Israel nog goed herinneren. Ook dat we een keer bij jullie in de keuken zaten met het gasfornuis aan, om het warmer te krijgen! Prachtig die wilde bloemen.
    Gods zegen in jullie wonen en werken te midden van de mensen daar. Tot de Reveilweek? groetjes,Ruth

• 15 Maart 2011 - 11:55

Ellen:

Bedankt voor jullie update.
    Goed om te horen, dat er nog niet genoeg regen is gevallen.
    Leuk, elke keer die foto 's van jullie.
    Ja, wat kan het koud zijn hè?
    Dat heb ik ook een winter ervaren, muts op en dikke sokken aan in bed.
    Maar als de amandelboom begint te bloeien, komt de warmte er gelukkig weer aan.

Lieve groeten, Ellen.

• 20 Maart 2011 - 18:08

Herma Touwen:

Hallo allemaal,
    Fijn om weer wat van jullie te horen en te zien. fatmeh wat heb je een leuke bril, staat goed. Heb je er plezier van?
    Hier is het ook voorjaar, vandaag lekker in het zonnetje zitten lezen op een zonnige zondag middag.

groet, liefs Herma