Sneeuw - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Sneeuw - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Sneeuw

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

01 Februari 2008 | Palestina, East Jerusalem

In Beit Jala doen we nog niet aan global warming. Het is gewoon koud hier. Vooral waar je het warm wilt hebben, in huis.
Het duurt meestal niet zo lang, maar we hebben de hele winteruitrusting in gebruik. Extra truien, dekens en de kleine verwarming. Als het gewoon regent en daardoor koud is, wordt je er snel ongeduldig van, maar gelukkig hadden we nu sneeuw. Dat houdt het plezier er in.
Twee dagen sneeuw deze keer. Dat wil zeggen, in de hogere delen van het land. Beit Jala hoort daar bij, maar Beit Sahour, waar de olijfhout werkplaats is, niet.
Sneeuw betekent dat er geen vervoer is. De winkels, scholen en werkplaatsen zijn dicht. Ziekenhuizen en instellingen als Jemima werken op een noodrooster. Toen er weer wat verkeer mogelijk was kwamen de mensen van Beit Sahour richting Beit Jala: kijken naar de sneeuw.
Als er maar enige kans is dat er sneeuw zal vallen in Jeruzalem, wordt dat ook nadrukkelijk genoemd. Al dagen van te voren begint zo de voorpret. Als het dan ook echt gaat sneeuwen is het feest.
De overheidsdiensten proberen paraat te zijn. Deze keer lukte het goed. Op tijd werd de straat geschoven, zodat de weg eigenlijk de hele tijd begaanbaar was. Ook in Jeruzalem lukte het dit jaar goed. De weg naar Tel Aviv bleef open en daarmee bleeft Jeruzalem bereikbaar.
Na een dag smelten de restanten sneeuw weg en gaat alles geleidelijk aan weer op stand normaal.
We zijn God dankbaar voor de grote hoeveelheid water die de sneeuw opleverde. In twee dagen is het meer van Galilea net zoveel cm gestegen als in de afgelopen drie maanden.

• 01 Februari 2008 - 21:35

Marjon De Jong :

wat een prachtige fotoos.
    hier is veel regen en wind momenteel. We hopen dat jullie het binnen warm hebben. Veel zegen op jullie werk, groet vanuit Dordrecht !

Bas, Marjon de Jong - Holster

• 01 Februari 2008 - 22:30

Mima:

Wat maakt GOD de wereld toch mooi met die sneeuw, HIJ laat op allerlei manieren iets zien van HEM, dwars door alles heen! HIJ regeert!

Ma9 Salaam! En Fatmeh en Mirvat........gooi ff een sneeuwbal naar Samir!

• 02 Februari 2008 - 10:43

Danielle Het Lam:

Zooooo, oude tijden herleven als ik deze plaatjes zie! Toen ik in Jemima werkte hadden we ook sneeuw!! Heerlijk was dat! In Nerderland is de sneeuw ver te zoeken...wel jammer ik zou graag met Jonathan een sneeuwpop willen maken!
    Geniet er van en kruip maar dicht tegen de kachel aan!
    Groetjes Danielle

• 02 Februari 2008 - 12:56

Hennie Kottier:

prachtig plaatje!!!

• 02 Februari 2008 - 15:49

W.simmermans:

Jongens wat een geweldig mooie plaatsjes. Hier is het de laatste dagen ook een beetje wit. Vanmorgen sneeuwde het even, maar na dit weekend gaat het weer warm water regenen. Ik vind dat bij jullie veel leuker!!!!Vooral die sneuwpop daar moet ik wel om lachen.

Groeten en shalom, wand@

• 02 Februari 2008 - 17:49

Gerrit En Johanna:

Wat zijn de foto's mooi..., maar minder leuk om in de kou te zitten...Gelukkig duurt het bij jullie altijd maar kort.
    Hier lag vanmorgen ook sneeuw, een kleinzoon van 10, die hier logeert heeft ook een sneeuwpop gemaakt op het trapveldje voor ons huis...nu speelt hij met een vriend uit ons dorp op zolder met de trein. Groetjes hoor en veel zon!!

• 02 Februari 2008 - 17:51

Rika:

mooie plaatjes van de sneeuw!

• 02 Februari 2008 - 18:19

Bianca:

En naast die mooie plaatjes levert die sneeuw dus ook veel reacties op :)... echt leuk zeg!!! Wat een bling bling snowmen!

• 03 Februari 2008 - 12:23

Herma Touwen:

Hallo, hier zijn ze jaloers op z´n pak sneeeuw, hier viel gister hier en daar een vlokje,wat niet bleef liggen.
    Nu schijnt hier af en toe ook de zon weer na al het grijze regen weer.
    maar mooie plaatjes levert de sneeuw wel op.
    groet Herma

• 04 Februari 2008 - 07:11

Nelly:

Wauw wat mooi! Ik ben jaloers, maar het leven is hier al ontwricht als het regent, laat staan als het hier zou sneeuwen!
    However, prachtige foto's
    Tot gauw
    Nelly

• 04 Februari 2008 - 12:10

Elise:

Mooi hoor! Dat zit er bij ons denk ik niet meer in . De krokusjes staan hier zelfs al in bloei!
    Gaat verder alles goed?
    Met Peter en mij prima! Liefs en Gods zegen.

Elise

• 05 Februari 2008 - 11:35

Gerard :

Ik hoop dat de planten in de tuin niet bevriezen. het is wel prachtig Groeten -Gerard

• 12 Februari 2008 - 23:08

Gea En Derek:

Prachtige fotos; we kregen ook fotos van iemand , genomen in Mitzpe Ramon; schitterend; God's schepping is volmaakt, zelfs nu!!