Even bijpraten - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Even bijpraten - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Even bijpraten

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

25 Oktober 2006 | Israel, Jeruzalem

Jemima.
Laten we beginnen met de afgelopen zomer in Jemima. Er waren geen extra helpers voor de vakantietijd, vandaar dat Tineke zich beschikbaar stelde om te helpen een vakantieprogramma op te stellen. Een programma is het meest nodig voor de rolstoel groep, de kleintje en de laag niveau groepen. De “kids” uit de andere groepen worden zelf actiever en gaan zelf op zoek naar werk om wat te verdienen. Bij de foto’s proberen we een indruk te geven van het plezier dat de kinderen beleefden aan de activiteiten.
De vakantie is voorbij en we kijken verder. Een grote zorg is nieuwe voluntiers. Twee gaan weg en er is nog een vacature voor zorgmanager. Dus als iemand nog interesse heeft...?

YMCA
Het laatste half jaar zijn verschillende jongens in “opleiding” geweest. Een hele uitdaging om de totaal verschillende jongens te begeleiden. De ene is nog nauwelijks serieus met werk bezig. De periode in de werkplaats is nog heel veel een spel. Voor de andere kan het allemaal niet snel genoeg gaan. Als het een keer lukt om een goed model te maken moet zo snel mogelijk maar werk gezocht worden. De een krijgt pas na veel praktijk wat gevoel voor de zaag. De ander heeft natuurlijke aanleg.
Naast de lessen begint ook de afzet wat te groeien. Soms zijn de leerlingen een goede hulp om een bestelling klaar te krijgen. Soms het tegendeel. Maar altijd is het de bedoeling dat zij een belangrijk deel van het werk doen. Er zijn producten te verkrijgen in Nederland. Wie interesse heeft kan contact opnemen.

Huidige situatie
Eerst maar iets neutraals. Een praatje over het weer. Langzaam begint het richting winter te gaan. De eerste regen is gevallen. Mooi optijd om de olijven even af te spoelen voor ze geplukt worden. Nu is de pluk in volle gang. Veel mensen zijn daar mee bezig. Helaas zijn anderen bezig met minder aangename zaken. Het was hier tot nu toe gelukkig aardig kalm, maar de situatie is heel onstabiel. De heel slechte economische situatie werkt de onrust sterk in de hand. Veel mensen hebben over de afgelopen 9 maanden maar 2 maanden betaald gekregen. Daarnaast wordt steeds duidelijk merkbaar dat de grens naar de andere kant zich sluit. We vragen om uw gebed voor oplossingen en verbeteringen.

Peter in Nederland
Van 26 okt. tot 7 nov. hoopt Peter in Nederland te zijn. Eerst in Vriezenveen, tot 1 nov. Daarna op familiebezoek: De verjaardagen van beide ouders. We doen dit de laatste jaren. Tineke ieder voorjaar en Peter ieder najaar. We zijn blij dat dit mogelijk is, omdat ze ouder worden. Verder is het ook goed voor meer contact, dus aarzel niet om even te bellen of langs te komen. Voor Tineke een drukke tijd. De kinderen hebben veel hulp nodig bij hun huiswerk. Daarnaast gaat de verzorging van Fatmeh gewoon door en vraag Jemima ook de nodige tijd.

Tot ziens en horens, en Gods zegen toegewenst.