Welkom bij de nieuwe vorm van contact - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Welkom bij de nieuwe vorm van contact - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Welkom bij de nieuwe vorm van contact

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

05 Februari 2006 | Israel, Jeruzalem

Een nieuwsbrief komt maar een paar keer en reageren kost wat moeite. We hopen op deze nieuwe manier wat regelmatiger kontakt te hebben. Wie wil kan ook direkt reageren. We hopen dat jullie met deze berichtjes wat over onze schouders mee kunnen kijken naar onze belevenissen.

We hebben nog wat foto's van de diverse kerstfeesten. Die doen we er nu bij.

We starten ons verhaal bij het nieuwe jaar. De januarimaand stond in het teken van feestdagen en vrij zijn. De kinderen hadden een lange kerstvakantie omdat het hier op 7 januari weer kerst is. De meerderheid van de Christenen hier horen bij de oosters orthodoxe kerk. Die vieren Kerst op 7 januari. Met Pasen is er weer zo'n verschil, dat doorloopt naar pinksteren. Toen dit gebied nog onder Jordaans bestuur stond gold hier de regel van Jordanie. Daardoor zijn er wat minder vrije dagen. Kerst is vrij op 25 december en Pasen is op de datum van de orthodoxen. Nu het hier geen Jordanie meer is moet weer uitgevonden worden hoe het nu geregeld moet worden. Dit jaar dus nog vrij op beide feestdagen.

Dit jaar was ook het offerfeest van de Islam in januari. Omdat de officiele godsdienst de Islam is zijn dat ook verplichte feestdagen.
Een week later waren de verkiezingen. Weer een vrije dag. De volgende week Islam nieuwjaar. De scholen toch maar weer vrij. De meste mensen die werk hebben, gingen deze dag toch maar gewoon werken. Je kunt niet altijd vrij zij en wat moet je thuis doen?

We hebben een paar vrije dagen gebruikt om naar Haifs te gaan. Het was al meer dan anderhalf jaar geleden dat we onze vrienden daar ontmoet hebben Het was fijn elkaar weer te zien en te bemoedigen. Bethlehem is ver weg voor de meesten. Een gevaarlijk en onbereikbaar gebied. De gebeurtenissen van de afgelopen jaren hebben diepe sporen getrokken. Mooi om op deze eenvoudige manier een brug te zijn die de afstand kleiner maakt en wat kleur brengt in het zwart/wit denken.

Tot zover voor deze keer. Reageer gerust.

Hartelijke groeten en Gods zegen

• 06 Februari 2006 - 08:38

Rina Jonker:

Wat leuk zo'n bericht. En de foto's erbij. Fatmeh je was een mooie engel!
    Maar julie zijn niet de enigen die moeite hebben met reageren, schrijven, bellen. Voor mij ook de hoogste tijd. Dus tot binnenkort
    Rina

• 06 Februari 2006 - 08:43

Adriaan Mels:

Dag Peter en Tineke,
    Leuk om via deze weg wat van jullie te horen. Communiceert inderdaad sneller... Met het bedrijf waar ik werk zijn we in de race voor een opdracht op de Westbank. Wellicht biedt dat nog eens de gelegenheid om bij jullie langs te komen (als het doorgaat tenminste). Hartelijke groet, Adriaan

• 06 Februari 2006 - 11:03

Joop Boerema:

Hoi Peter enTineke,
    Het is dit jaar 14 jaar geleden dat we elkaar voor het eerst in Haifa hebben ontmoet.Sinds die tijd volgen we jullie zo'nbeetje in jullie wel en wee en we vinden het leuk om het nu ook deze wijze te kunnen doen.Hartelijke groeten en God's zegen toegewenst.
    Een aflerende DIGIBEET

• 06 Februari 2006 - 17:34

Annejoke Egbert & Kids:

Fijn dat het zo lukt. Aan deze kant is alles ok. Kids hebben het nog dagelijks over Fatmeh! Als we nu van de anderen ook de mail adressen krijgen zijn we compleet.

• 07 Februari 2006 - 12:57

Hans Van Wingerden:

Hallo Peter en Tineke,Leuk deze manier van communiceren.Ik hoop binnenkort jullie een uitgebreide mail te sturen.
    Groeten hans.

• 07 Februari 2006 - 15:13

Wanda Simmermans:

Wat een moderne manier zeg, weet niet of ik er goed mee om kan gaan, maar ik vind het wel een uitdaging.
    Mail later uitgebreider vanwege de telefoonkosten.
    Shalom, Wanda

• 12 Februari 2006 - 21:13

Tiny Geugjes:

Hoi Peter en Tineke en kids.
    We kregen vanavond de email dat er een Valentine groet op deze site stond, dus gelijk even gekeken. Wat leuk om op deze manier wat van jullie te horen. Heb ook gelijk de foto's bekeken. Leuk hoor!!
    Hier is ook alles goed.
    Klaas heeft een nieuwe baan sinds 1 februari en dat is allemaal nog even wennen. Hij werkt nu voor een fabrikant (Climarad) en wordt nu ingewerkt. Hij heeft het wel erg naar zijn zin.
    Groetjes, Tiny

• 12 Maart 2006 - 22:26

Elsbeth:

Rina, zeg maar gewoon een bengel! Of niet Fatmeh!

• 20 Januari 2008 - 05:00

Ebel Meijer:

nauw contact gehad met Gerard 't Lam. heb in 1967 gevochten in de 6-days war op de Golan als tankcommandant. gewonnen en overleefd. ben regelmatige bezoeker van Israel. kom opnieuw in september. woon binnenkort in Duitsland

Shalom