Olijfhout werkplaats - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu Olijfhout werkplaats - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Peter & Tineke Lam - WaarBenJij.nu

Olijfhout werkplaats

Door: Peter en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Peter & Tineke

05 December 2013 | Palestina, Bethlehem

Het is de laatste maanden druk in de olijfhout werkplaats. Veel bestellingen voor Kerst. Gelukkig, want de verkoop moet de kosten dekken. We begonnen de voorbereidingen voor de kerstdrukte met het inwerken van een nieuwe medewerker. Hij hoeft het werk niet te leren. Kijk maar naar de foto’s van zijn werk. Hij moet wel leren omgaan met de speciale werknemers. Hij heeft er gelukkig gevoel voor. Hij kan ze zelfs stimuleren om langer door te werken om nog iets af te maken. Of een pauze overslaan omdat er tijd verloren ging door te laat komen. Joseph noemt hem “King Eyaad”, om aan te geven dat hij best wel druk op de ketel zet. Ondertussen laat hij op zijn manier merken dat hij hem waardeert en hangt te pas en onpas om zijn nek.
Toen Jemima de geschonken industrie wasmachine in gebruik nam werd als dank aan de donors, een mooi aandenken gegeven, natuurlijk van olijfhout. Een goede uitdaging voor de werkplaats en er is met vereende krachten aan gewerkt. Iedereen was trots op het resultaat.
Veel producten van de olijfhout werkplaats brengen werk in de dag workshop van Eber, de Jemima dagbesteding. Er kan gelijmd worden of met olijfolie geschilderd worden. Er moeten gouddraadjes aan de kerst decoraties en daarna moeten ze in een zakje of op een strook vastgezet worden en daarna pas in een hoesje. Mooie kleine werkzaamheden waar met veel verschillende bewoners en kinderen aan gewerkt kan worden. Zo is er een variatie in de werkzaamheden voor de dagbesteding van de bewoners. Naast brand blokken voor de hout ovens, van gekneusde olijfpitten en zaagsel, zelfgemaakte papier voor kaarten en geborduurde kerstwerkjes ook werk aan olijfhout producten. Regelmatig komen bezoekers in Jemima en de werkplaats om de olijfhoutproducten als souvenir mee te nemen. Ook in Nederland zijn er diverse plekken waar ze aangeboden worden. Oa bij CIP webwinkel.
De meeste producten hebben een christelijke betekenis. We hopen en bidden dat mensen aangeraakt worden om met de betekenis bekent te worden, of ondersteunend worden in hun geloof. Dat Gods naam daarmee verheerlijkt wordt.

• 05 December 2013 - 16:58

Anneke En Sipke De Boer:

Shalom Peter en Tineke,

We hebben de foto's bekeken en de Oh's en Ah's waren niet van de lucht. Geweldige olifant en wat een prachtige levensboom. De andere foto's geven herkenning vanwege onze aanwezigheid ter plekke, al is dat nu weer meer dan een jaar geleden. Alle goeds en een mooie decembermaand gewenst. Ik ga mijn pc afsluiten want het onweert en stormt.

Hartelijke groet en liefs,

Anneke en Sipke

• 05 December 2013 - 19:28

Gre En Gerrit:

Ook van ons Shalom,

Wat een prachtig olijfhout figuren hebbben jullie gemaakt, schitterend gewoon.

Wat leuk om die gezichten weer te zien van de mensen van Eber, m'n hart gaat weer naar hen uit.
    Wat zou ik graag eens om een hoekje kijken, hoe het gaat met de groep van Lucie en Susan.
    Maar ook bij ons gebedshoekje en natuurlijk bij jou Tineke.
    We wensen jullie als gezin Zijn Shalom en liefde in de komende tijd.

Lieve groeten,

Het stormt hier inderdaad behoorlijk!!!

• 05 December 2013 - 20:42

Carien 't Lam:

Erg mooie dingen van olijfhout. Prachtig die olifant en die boom.
    Heel fijn dat bewoners van Jemima mee kunnen helpen!
    Leuke foto's. Veel sterkte met de kerstdrukte.
    Succes met alles en Gods zegen.
    Lieve groetjes van Carien en gezin.

• 06 December 2013 - 13:27

Natasja:

Geweldig,
    Wat een prechtige artikelen hebben jullie gemaakt en iedereen kan meehelpen.
    Ik hoop dat jullie dit nog vele jaren kunnen blijven doen

• 06 December 2013 - 22:27

Wanda:

Wat een mooie artikelen maken jullie zeg!!! Groeten en tot ziens in jeruzalem. Wand@

• 08 December 2013 - 16:52

Hermien Smoes:

Wat een bijzondere gave heeft deze man van de Heer gekregen!
    Een gezegend Kerstfeest en Gods zegen voor jullie als gezin,
    maar ook voor de werkplaats en Jemima voor 2014 gewenst.

• 24 December 2013 - 23:40

Clemens Van Dam:

Bijzonder om verslag en foto's te lezen en te zien. Fijne Kerstdagen.